Inwestycje Miasto Kościerzyna Powiat kościerski Wokół nas

KOŚCIERSKA OBWODNICA OTWARTA !

W niedzielę w południe oficjalnie otwarto obwodnicę Kościerzyny. To inwestycja, na którą mieszkańcy czekali dziesiątki lat. Nowa droga ma wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum miasta zmniejszając uciążliwe korki oraz pobudzić rozwój gospodarczy Kościerzyny.

Uruchomienie ruchu samochodowego na obwodnicy poprzedził Dzień Otwarty. W sobotę, 30 września mieszkańcy tłumnie oglądali już gotową inwestycję. Tego dnia można było na obwodnicy jeździć rowerami, rolkami i hulajnogami. Odbyły się też kościerskie biegi uliczne. Z racji tak ważnego wydarzenia ich uczestnicy, zamiast biegać ulicami miasta pobiegli nową obwodnicą. Biegało ponad 100 biegaczy.

Obwodnica to…

Nowo otwarta obwodnica Kościerzyny to droga szybkiego ruchu o długości 7,6 km, w układzie pasów naprzemiennie 2 plus 1. Obwodnicę z drogami niższych kategorii łączą cztery węzły drogowe: „Kościerzyna Zachód” z drogą powiatową Kościerzyna – Wdzydze, „Kościerzyna Południe” z drogą wojewódzką nr 214, „Kościerzyna Wschód” z drogą wojewódzką nr 221 oraz „Kościerzyna Wieżyca” z drogą krajową nr 20.

Budowa obwodnicy trwała 2 lata. Jej koszt, łącznie z pracami projektowymi, przygotowawczymi, budowlano-montażowymi i wykupami gruntów wyniósł 230 mln zł. Środki na realizację zadania zapewnił jeszcze poprzedni rząd Platformy Obywatelskiej, a wynegocjował m.in. ówczesny burmistrz miasta Zdzisław Czucha.

VIPY na otwarciu

Organizatorem uroczystości otwarcia był inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. Wzięli w niej udział m.in.: Kazimierz Smoliński, sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Aleksander Mrówczyński – poseł PiS, Waldemar Bonkowski – senator PiS oraz Piotr Karczewski – radny wojewódzki PiS.

Samorząd miasta reprezentowali burmistrz Michał Majewski i przewodnicząca Rady Miasta Teresa Preis.

Na uroczystość otwarcia zaproszono również starostę powiatu Alicję Żurawską i wójta gminy Kościerzyna Grzegorza Piechowskiego. Obecni byli również szefowie kościerskich służb mundurowych.

„Oficjałka”

Otwarcie poprzedziły wystąpienia vipów.

– To wielki dzień dla Kościerzyny, Pomorza i Polski. Kolejna inwestycja zrealizowana i oddana w terminie – mówił wiceminister Smoliński.

– Będzie to miało duże znaczenie dla odciążenia ruchu w całym mieście i uwolnienia go. Mam nadzieję, że ta inwestycja przyczyni się do upłynnienia tego ruchu – podkreślał Radosław Kantak, dyrektor GDDKiA w Gdańsku.

– My mieszkańcy południowych Kaszub przez ostatnie lata omijaliśmy Kościerzynę, bo wiedzieliśmy, że dużo wolniej się tędy jechało. Teraz do Trómiasta będzie nam bliżej i zapewne bezpieczniej – mówił poseł A. Mrówczyński.

Głos zabrali również gospodarze gmin przez które przebiega trasa. Burmistrz M. Majewski wspominał od kiedy mieszkańcy Kościerzyny starali się o tą inwestycję. Mówił też o korzyściach jakie przyniesie. W podobnym tonie była też utrzymana wypowiedź wójta gminy wiejskiej Kościerzyna.

Senator W. Bonkowski zaskoczył…

Na zakończenie głos oddano senatorowi PiS z Ziemi Kaszubskiej Waldemarowi Bonkowskiemu.

Ten jak to sam ujął, postanowił dodać „dziegciu do tej beczki miodu”. Najpierw wypomniał negocjacje przebiegu trasy z mieszkańcami nazywając je szantażem poprzedniej władzy, a później sam projekt określił jako „totalny bubel”, który umożliwił „wyprowadzenie kasy z tej inwestycji”.

Obwodnica otwarta

Oficjalną część uroczystości zakończyła wspólna modlitwa i symboliczne poświęcenie inwestycji dokonane przez ks. prałata Antoniego Bączkowskiego proboszcza parafii św. Trójcy w Kościerzynie.

Wreszcie wiceminister K. Smoliński przez krótkofalówkę dał sygnał do otwarcia bramek na obu jej krańcach. Po kilku minutach obecni na uroczystości ujrzeli pierwsze samochody. Część kierowców pozdrawiała uczestników.

Na pytanie, jak się jechało nową drogą kierujący autem, które zatrzymało się na wysepce tuż obok miejsca otwarcia, powiedział przedstawicielom mediów:

– Świetnie, pięknie. Mam nadzieję, że Kościerzyna wreszcie się odkorkuje i obwodnica spełni pokładanie w niej nadzieje.

I oby tak było.

Dariusz Tryzna + ACD

 

Kazimierz Smoliński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa

To wielki dzień dla Kościerzyny i Pomorza. Kolejna inwestycja zrealizowana i oddana w terminie. To jedna z wielu dużych inwestycji, które są realizowane na Pomorzu. To nie tylko drogi, ale i kolej. Myślę, że Kościerzyna w najbliższym czasie doczeka się również rewitalizacji, a właściwie budowy nowej trasy kolejowej. Przedwojenna węglówka, która omijała wolne miasto Gdańsk zostanie odbudowana. Gratuluję mieszkańcom i władzom miasta nowej drogi. Mam nadzieję, że powstaną wokół niej nowe tereny inwestycyjne. Region ten to również piękne tereny turystyczne. Życzę, by ta inwestycja przyczyniła się do zwiększonego ruchu turystycznego i inwestycyjnego. Niech ta droga przez lata służy wszystkim użytkownikom.

Michał Majewski, burmistrz Kościerzyny

To bardzo ważna inwestycja dla miasta. Mówiło się o niej od lat. Byłem dzieckiem, gdy słyszałem pierwsze wzmianki o planach na ten temat. Doczekaliśmy się. Dziękuję bardzo dużemu gronu osób, które przyczyniły się do tego, byśmy mogli oddać tę inwestycję. Dziękuję za bardzo merytoryczne rozmowy, które doprowadziły do wprowadzenia zmian poprawiających funkcjonowanie obwodnicy – wszystkie drogi techniczne, dojazdy. Wspólnie z Generalną Dyrekcją i Strabagiem udało nam się to doprowadzić i poprawić, by dobrze służyło mieszkańcom. Tak, jak powiedział pan minister obwodnica otworzy też tereny inwestycyjne. Z myślą o tym, w tym samym czasie budujemy drogę w tzw. trójkącie przemysłowym, gdzie mamy 30 hektarów przeznaczonych typowo pod inwestycje. Będzie ona wychodziła na węźle obwodnicowym przy ul. Przemysłowej. Mam nadzieję, że również to doprowadzi do rozwoju miasta.

Waldemar Bonkowski – senator na Sejm RP

Uważam, że popełniono błąd na etapie projektowania obwodnicy. Powinna ona być przynajmniej 3 km dłuższa i przebiegać za jeziorem. Miasto się rozrasta i za 10 lat może się okazać, że obwodnica znajdzie się w mieście. Poza tym cztery węzły komunikacyjne na tak krótkim odcinku to marnotrawstwo pieniędzy, które można było przeznaczyć na poprowadzenie drogi z drugiej strony jeziora, przez piaski a nie przez glinę jak w obecnym miejscu. Obwodnica Chojnic jest o 7 km dłuższa i ma tylko dwa zjazdy, które w zupełności wystarczają. Powinny być dwa turboronda po obu stronach obwodnicy, umożliwiające swobodną możliwość podróżowania we wszystkie strony. Obecnie jest tak, że wyjeżdżając z miasta w kierunku Gdańska nie można zawrócić. Natomiast od strony Chojnic są problemy z prostym wjazdem do Kościerzyny.

Tomasz Pecura – dyrektor kontraktu z firmy Strabag

Wykonaliśmy 1 mln ton wykopów i tyle samo ton nasypów. Położyliśmy 70 tys. ton masy bitumicznej, 100 tys. ton kruszywa na podbudowę i 70 tys. ton kruszywa na podbudowę dolną. Na trasie znajduje się 9 obiektów, z tego 4 węzły komunikacyjne i jedno przejście gospodarcze dla zwierząt. Dla bezpieczeństwa użytkowników wykonanych zostało 20 km barier sprężystych.

Okazało się, że obwodnica została poprowadzona taka nitką, że omijała piaski. Spodziewaliśmy się, że będzie tu dużo piasku, tymczasem okazało się, że 90 % podłoża to była glina. Było to spore zaskoczenie. W związku z tym koszt budowy drogi z tego powodu wzrósł. Musieliśmy suszyć te glinę specjalnymi spoiwami. Drugim problemem okazała się nieduża rzeka Bibrowa, która zmusiła nas do zmiany technologicznej budowy i posadowieniu drogi na palach w miejscu styku z tą rzeką. Przyczyną była duża ilość torfu, który trzeba było wywieźć i wysoki poziom wody.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Komentarze