Gmina Sierakowice Szkolnictwo

SIERAKOWICCY UCZNIOWIE W PARYŻU

Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach mieli okazję  po raz kolejny odwiedzić  uczniów ze szkoły partnerskiej, tym razem w celu podsumowania  dwuletniej pracy w ramach projektu wielostronnego Erasmus+ „Assessing, conserving and protecting European biodiversity. A citizen science project.” (Inwentaryzacja i ochrona europejskiej bioróżnorodności. Projekt w ramach nauki obywatelskiej). W maju dziesięcioro uczniów gościło u francuskich rodzin w Paryżu.

Głównymi celami projektu było wzmacnianie aktywnej roli młodych ludzi w społeczeństwie oraz rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu biologii. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
w Sierakowicach otrzymał 30950 euro na jego realizację. W ramach tych funduszy 34 uczniów i 10 nauczycieli wyjechało na cztery wymiany młodzieży do Francji, Włoch i Litwy.

Projekt zakładał pracę zgodnie z ideą „nauki obywatelskiej” (ang. citizen science). Są to badania naukowe, w których wolontariusze współpracują z badaczami naukowymi.  Sucha, abstrakcyjna wiedza podawana na lekcji zmienia się w przedmiot własnych poszukiwań, poznawania
i eksperymentowania. Dlatego też głównym zadaniem uczniów była  inwentaryzacja i ochrona dzikiej flory na obszarach miejskich. Uczniowie określali rodzaj roślin zebranych na dwóch wybranych obszarach (w centrum i na obrzeżach) na trzech poziomach – allel, gatunek, ekosystem. Następnie analizowali dane, wyciągali wnioski i wymieniali się danymi ze szkołami partnerskimi.

Karolina, uczestniczka wyjazdu:

„Patronem projektu było Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu, na działaniach którego oparty był nasz projekt. To owe muzeum prowadzi już podobny projekt – „Sauvage de ma rue” – ale tylko na terenie Francji. My poszerzyliśmy ich badania o Polskę, Litwę i Włochy. Naszym zadaniem podczas wizyty w maju było rozpoznanie roślin  występujących na jednej z paryskich ulic, w czym pomogły nam oczywiście klucze klasyfikacji roślin.  Następnie udaliśmy się do szkoły i  na oficjalnej stronie internetowej Muzeum Historii Naturalnej wprowadziliśmy zebrane dane naukowe.  W ten właśnie sposób każdy osoba mieszkająca we Francji może przyczyniać się do tworzenia mapy występowania gatunków roślin w kraju.”

W Paryżu podsumowaliśmy badania naukowe  podczas konferencji naukowo-artystycznej
w jednym z paryskich teatrów. Uczniowie prezentowali wnioski i odgrywali role naukowców w grupach międzynarodowych w krótkich scenkach.  Jako, że szkoła paryska jest szkołą artystyczną, scenki przeplatane były muzyką i tańcem. Uczniowie francuscy zaprezentowali taniec nowoczesny, którego inspiracją było życie roślin oraz grali na instrumentach. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych również włączył się do części artystycznej – Anna Gawin zaśpiewała dwa utwory. Jeden z nich w duecie
z uczennicą francuską, jeden indywidualnie. Ostatnim podsumowującym wystąpieniem był utwór muzyczny zaśpiewany przez wszystkich uczestników, do którego muzykę i tekst napisali uczniowie
z Litwy.

Anna Gawin, uczestniczka wyjazdu:

„Osobiście miałam  przyjemność wystąpić i zaśpiewać w tym pięknym teatrze. W związku
z tym musiałam też odpowiednio się przygotować do tego wydarzenia. Dodatkowe lekcje śpiewu przed wyjazdem bardzo mi w tym pomogły. Kiedy nadszedł ten wielki dzień, towarzyszył mi ogromny stres, ale uprzejmość francuskich uczniów, którzy tworzyli oprawę muzyczną przedstawienia, spowodowała, że wszelkie nerwy poszły w niepamięć.  Dałam z siebie wszystko. Była to dla mnie wielka przyjemność wystąpić przed publicznością składającą się z osób z różnych stron Europy. Jestem dumna, że mogłam reprezentować naszą szkołę za granicą.

Ponadto, pozostali uczniowie również przygotowali się do tego podsumowania. Mogliśmy zobaczyć piękne choreografie tancerzy z Paryża, dowiedzieć się różnych ciekawostek biologicznych oraz oglądając zdjęcia, wspominaliśmy to, co działo się na przestrzeni tych dwóch lat. Uważam, że cała ta uroczystość udała się znakomicie i gdyby była taka możliwość to bardzo chętnie ponownie wzięłabym udział w takim wydarzeniu.”

Poza nauką formalną jednak w projektach tego typu ważne są również aspekty nieformalne, które młody człowiek odkrywa podczas pobytu w rodzinie goszczącej. Poznawanie kultury
i zwiedzanie zabytków, które znamy z fotografii i telewizji, rozwijają pasje i zainteresowanie światem.

Magda, uczestniczka wyjazdu:

„Rodziny, które nas gościły, były miłe i opiekuńcze. Starali się jak najciekawiej zająć nam wolny czas. Zawsze można było liczyć na ich pomoc. Wyjazd dał nam szansę poznania nowych ludzi różniących się od nas kulturowo. Mogliśmy rozwinąć swoje umiejętności porozumiewania się językiem angielskim.”

Wiktoria, uczestniczka wyjazdu:

„Wiele nas w Paryżu zdziwiło. Najbardziej dziwne było zaskoczenie ze  strony paryżan, gdy my dziękowaliśmy za te najdrobniejsze gesty,  jak przepuszczenie na drodze, czy zwykłe przesunięcie. Ludzie mało kiedy byli uśmiechnięci, ale zazwyczaj odwzajemniali rzucony w ich stronę uśmiech. Francuzi bardzo serdecznie się witają, dając sobie dwa całusy w oba policzki. U nas
w Polsce jest to rzadko spotykane.”

Agata, uczestniczka wyjazdu:

„Paryż to cudowne miasto. Jest to miejsce fascynujące nie tylko ze względu na ogromną ilość przepięknych zabytków, ale także dlatego, że Paryż to po prostu stolica mody, kultury i rozrywki.
W szczególności zachwycił mnie styl mieszkanek. Paryżanki nie boją się eksperymentować z modą. Na każdym kroku miałam możliwość podziwiać ich własny, niepowtarzalny, a przede wszystkim oryginalny styl. Zafascynowało mnie to, że każdy wyglądał inaczej, wyrażając siebie. Nic dziwnego, że Paryż jest nazywany światową stolicą mody!”

Maja, uczestniczka wyjazdu:

„Będąc w Paryżu przez tydzień starałam się  poznać zwyczaje goszczącej mnie rodziny. Oczywiście robiłam to na swój sposób – przez żołądek. Tak więc podczas śniadań, kolacji i obiadów starałam się kosztować tych dań, które są najbardziej charakterystyczne dla Francuzów. Zauważyłam, że najczęściej Francuzi na śniadanie jedzą słodki chleb, marmoladę i croissant. Do najbardziej popularnych słodkości należą:  kruche ciasto francuskie z kremem bądź marmoladą, paryżanka, oraz sławna eklerka, którą we Francji spożywa się np. przy kawie.

Na kolację jedliśmy również słodki chleb, ale także sałatkę z ryżem i owocami morza. Niestety nie udało mi się skosztować żabich udek ani ślimaków, ponieważ nie jest to typowa potrawa, która gości na francuskim stole, a można ją uznać jedynie za wizytówkę Francji. To co najbardziej mnie urzekło podczas posiłku to czas, który Francuzi spędzają przy stole, potrafią delektować się jedzeniem, ale także i swoim towarzystwem bez pośpiechu. Bardzo podobała mi się ostatnia kolacja przygotowana specjalnie na pożegnanie – na deser jedliśmy przepyszną tartę z budyniem i owocami.”

 

Projekt biologiczny już się kończy, ale 36 uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych
w Sierakowicach wyjedzie już w lipcu tego roku i w roku następnym na praktyki do Niemiec
i Włoszech. Szkoła realizuje projekty od 2009 roku i od tego czasu 54 uczniów i absolwentów odbyło miesięczne praktyki w zagranicznych instytucjach – w Niemczech, Włoszech i Francji. Zrealizowaliśmy też cztery projekty wielostronne, w ramach których 129 uczniów i absolwentów wyjechało na tygodniowe wymiany zagraniczne do szkół w całej Europie. Nie poprzestajemy jednak na laurach, gdyż w tym roku szkolnym aplikowaliśmy o pięć nowych projektów.

nad. A. Klaman-Chmielewska/opr.red.

Film z wizyt w szkołach partnerskich – https://youtu.be/FeAiP8GWmEs

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Komentarze